Handen in haar

Nagels. Huid. Ik krab.
Cel. Voor cel. Voor cel.
Ik krab.

Epidermis
Stratum corneum. De hoornlaag.
Dode, afgeplatte cellen.
Ik krab. (Zou het hoofdluis zijn?)
Stratum granulosum. Nu mét keratohyaliene korrels.
(Zouden ze dat lekker vinden?)
Stratum spinosum. De stekelcellaag.
Ik krab.
(Kan ik niet beter gewoon vertellen wat me dwarszit?)
Stratum basale. De basale laag.
Ik krab. Ik krab. Ik krab. Ik krab!.

Dermis
Het jeukt. Jeukende talg- en zweetklieren.
Kriebelende haarwortels.
Geprikkelde zenuwen.
Bloedvaten.
(Als ik krab tot het bloedt, kunnen de luizen dan nog drinken? Kunnen ze in bad? Een bloedbad voor luizen, hmmmm, ik krab).
Stratum papillare.
Fibroblasten – weg ermee
Macrofagen – kapot, kapot!
Dendritische cellen – jaarringen van boosheid
Mestcellen – “boring”
Leukocyten – ach, hou op
Lymfocyten – duh
Plasmacellen – navel-tv
Collageen – kunt u ook de rimpels in mijn karakter opvullen, dokter?

En nog steeds, krab ik, op weg naar de kern.

Subcutis
Vet. Reserves. Altijd reserves. Genoeg energie om nog langer te krabben.

Bot
Yes! Krabben. Krabben!
Een gaatje.
Niks tot op het bot. Dóór het bot.
Verder. Verder.
Ik kan er nog niet bij.
Krabben. Krabben!

Meninges
Hersenvlies. Dura mater.
Krabben, pulken, wat gaat sneller?
Een schaar?
Dat is valsspelen.
Arachnoïdes. Spinnenwebvlies.
Krabben. Pulken. Duwen. Trekken.
Het zachte hersenvlies. Pia mater.
Voorzichtig nu.
Hersenvocht. Liquor cerebrospinalis
Rustig. Niet knoeien.
Giet wel een beetje af, dan kunnen we dat testen.

Plurale tantum
Stoppen met krabben. Stoppen!
Hier zitten geen luizen meer.
Hier is geen jeuk.
Voorzichtig met de witte en grijze stof.
Verwijder slechts de zwarte massa.

Illustratie Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=59571

Geef een reactie

